Zo schrijf je pakkende teksten voor de huisdiereigenaar (5 tips)

4 mins

‘Super saai!’ ‘Daar heb ik geen tijd voor’ of ‘we hebben al allemaal brieven.’ We vallen maar meteen met de deur in huis. Dit zijn vaak wel de eerste gedachten die horen bij het maken en het schrijven van teksten. Eerlijk, met de eerste (super saai) kunnen we het misschien zelfs wel eens zijn. Voor jou zijn immers de onderwerpen gesneden koek, basiskennis of iets vanzelfsprekends. Toch zul jij in je praktijk dagelijks merken hoe onbekend huisdiereigenaren zijn op verschillende gebieden van (medische of preventieve) zorg voor hun huisdier.

Een informatiebrief, hand-out, nazorgbrief – of hoe de informatie die jouw praktijk deelt met de huisdiereigenaar dan ook mag heten – is altijd meer dan een A4-tje, e-mail of sms met goedbedoelde woorden. Communicatie met de huisdiereigenaar is jouw ‘first line of defence’, het paard van Troje; jouw stormvloedkering. En hoe en waar je die communicatie inzet, dat leggen we hieronder uit.

Thuis bij de eigenaar
Als je zorgt dat de gewenste informatie thuis de eigenaar bereikt, kan je de eigenaar aanzetten tot contact met de praktijk. Vooraf informeren over verschillende mogelijkheden maakt het gesprek in de praktijk een stuk gemakkelijker. De eigenaar heeft immers de kans gehad om na te denken en vragen te formuleren.

Wachtkamer en receptie
Eenmaal in de praktijk, heb jij de gelegenheid die eerste vragen van de eigenaar actief te ondervangen. Hiermee zorg je ervoor dat je collega in de spreekkamer meer tijd heeft voor het huisdier en het beantwoorden van eventuele vervolgvragen van de huisdiereigenaar. De tijd in de spreekkamer is immers kostbaar.

Spreekkamer
Doordat de huisdiereigenaar thuis informatie heeft gekregen en de eerste vragen al zijn beantwoord bij de receptie, is er in de spreekkamer meer tijd en aandacht voor het huisdier. Hierdoor is ruimte ontstaan om meer uit het consult te halen. Zo zal een consulttijd van 10 minuten aanvoelen als 20 minuten.

Wachtkamer en receptie
Eenmaal terug bij de receptie, is er gelegenheid om het gesprek in de spreekkamer op te volgen. Ook bij huisdiereigenaren en in jouw praktijk draait het om de kracht van herhaling. In het geval van preventieve zorg zou dit moment ervoor kunnen zorgen dat de vlooiendruppels toch mee naar huis worden genomen.

Tip 1: begin met het eind

Vaak probeer je eerst een pakkende titel te bedenken voor je tekst en schrijf je dan pas de tekst. Maar wat nou als je de titel ziet als werktitel en pas maakt als je hele tekst af is. Je ziet dan vaak beter wat de kern van de informatie is. Natuurlijk heeft een nazorgbrief of informatie over preventieve zorg een bepaalde strekking. Maar ook voor dit soort teksten mag de kop best pakkend zijn en loont het om de tijd te nemen om een goede titel te formuleren. Je wilt immers dat je brief gelezen, of in het geval van e-mail geopend, wordt.

Ook de introductie kun je prima schrijven nádat de hele tekst af is. Je introductie in een tekst zijn de eerste paar zinnen; de eerste alinea. Bij een goede tekst vatten ze de kern van je verhaal samen. Daarom is het vaak makkelijker te schrijven als je verhaal al af is. Tegelijkertijd wil je in de introductie de huisdiereigenaar nieuwsgierig maken om verder te lezen.

Tip 2: maak de kern van je verhaal overzichtelijk

Als het op jouw tekst van toepassing is, vermeld de kern van je tekst dan in stappen of opsommingen. Zo houd je de tekst overzichtelijk. De huisdiereigenaar zal, zeker wanneer het om een nazorgbrief gaat, de tekst meer dan eens lezen. Deze wil dan snel de kern van de informatie kunnen terugvinden.

Schrijf je geen nazorgbrief maar een informerende tekst? Dan houd je deze overzichtelijk met alinea’s met (zoals in onze teksten) introducerende titels. Houd ongeveer 5 zinnen per alinea aan. Dit is geen vuistregel, maar hierdoor blijven digitale teksten, die ook op de smartphone gelezen kunnen worden, overzichtelijker.

Tip 3: gebruik kopjes

We vermeldden het hierboven al. Tussenkoppen of titels boven alinea’s houden de tekst overzichtelijk. Denk hierbij aan tip 1: ook een tussenkop kan je schrijven nadat je de alinea af hebt. Hierdoor raak je met de tussenkop de kern van de tekst en betrek je eigenaren die teksten scannend lezen (snel zoekende naar informatie).

Tip 4: breng structuur aan op zinsniveau

Structuur houden op zinsniveau doe je met signaal- en verwijswoorden. Je kan ze zien als de lijm, die teksten en zinnen met elkaar verbindt. Wanneer in elke zin een signaal- of verwijswoord zit, voorkom je ‘gaten’ in je tekst en zorg je ervoor dat de opbouw klopt. Het klinkt moeilijker dan het daadwerkelijk is, maar verwijswoorden zoals deze, die, dit, dat en wat gebruik je van ‘nature’ dagelijks.

Bekijk hier een lijst met signaalwoorden.

Tip 5: de afronding

Een goed einde mag nooit ontbreken! In marketing wordt dit soms wel het ‘klapstuk’ van een goede tekst genoemd, de zogenaamde ‘call to action’ of in het Nederlands ‘het aanzetten tot actie of handeling’. Ook dit is van toepassing bij een informatiebrief; je wilt immers dat de eigenaar het advies overneemt of een product afneemt. Je kunt hierbij teruggrijpen op je introductietekst en aanzetten tot denken of een vraag stellen.

In het geval van een nazorgbrief kan het slot een korte samenvatting, conclusie of aanbeveling zijn. Een aanbeveling om bij vragen vooral contact op te nemen met de praktijk, met daarbij jouw voorkeur; bellen, e-mailen of direct een afspraak maken.

Bonustip: de opmaak

Eigenlijk mag de opmaak en vormgeving van een tekst niet ontbreken. Wanneer je tekst eenmaal af is, kan je hem in Animana personaliseren door middel van zogenaamde “merge codes”. Hiermee kan je (actuele) informatie uit Animana, zoals cliënt- of patiëntgegevens, maar ook producten en diensten automatisch in de tekst laten plaatsen. Deze kun je het beste achteraf invoegen, wanneer je tekst helemaal af is. Zo houd je goed het overzicht over de informatie die je wilt overbrengen aan de huisdiereigenaar.

Klik hier voor meer informatie over de Content Designer

Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.