Van het terras naar jouw praktijk

5 mins

De QR-code: of je hebt er een hekel aan of je vindt het juist ontzettend handig. Als jij deze zomer op vakantie bent geweest ben je ze waarschijnlijk met enige regelmaat tegengekomen wanneer je een terras of restaurant bezocht. Ook in Nederland zie je ze zo nu en dan (zonder dat het iets met Corona te maken heeft) verschijnen. Maar die QR-code, zou dat ook iets zijn voor de praktijk?

Waarom een QR-code gebruiken?

QR staat voor Quick Response en dat is precies wat het is. Een manier om makkelijk en snel informatie te delen of over te brengen. Met de moderne smartphones van tegenwoordig gaat dat een stuk sneller dan enkele jaren geleden. Tegenwoordig heeft elke smartphone de mogelijkheid om met de ingebouwde camera een QR-code te scannen en de link te openen. Dit maakt het gebruiken of delen van QR-codes een stuk aantrekkelijker dan voorheen.

Een QR-code wordt, zoals je waarschijnlijk op het terras gemerkt hebt, gebruikt om bijvoorbeeld personeel te ontlasten. Bestellen en betalen kan in veel gevallen via het online portal dat je door het scannen van de QR-code opent. Voor een café of restaurant scheelt dit enorm veel tijd. Vind je dit onpersoonlijk? Daar heb je misschien wel een punt. Maar als je op een terras zit, wil je eigenlijk ook niet 20 minuten op je drankjes wachten; je bent er tenslotte niet voor het personeel, maar voor het product dat je wilt afnemen.

Hoe werkt een QR-code?
Benieuwd hoe het zwart-witte vierkantje informatie kan overbrengen, deze video legt goed uit hoe een QR-code precies werkt.

Is het gebruiken van een QR-code iets voor jouw praktijk?
Om die vraag te beantwoorden zou je moeten nadenken over twee zaken, te weten:

  1. Welke informatie wil je delen met de huisdiereigenaar?
  2. Welke diensten kun je de huisdiereigenaar aanbieden?

Een QR-code maakt het je makkelijk om iets te delen. De ontvanger hoeft geen link meer in de browser over te typen maar kan direct scannen en deelnemen of bekijken. Zo kan je met een QR-code bijvoorbeeld makkelijker de huisdiereigenaar aanzetten tot een bepaalde actie, waardoor die actie een groter succes heeft.

 Voorbeelden waar je een QR-code voor zou kunnen gebruiken:

  • Inschrijven voor jullie nieuwsbrief
  • Volgen van jullie Facebookpagina of Instagram kanaal
  • Bekijken van een instructiefilmpje (bijvoorbeeld over het ingeven van een pil bij huisdieren of over het knippen van nagels)
  • (Vervolg)afspraak maken via je online afsprakensysteem
  • Invullen van intakeformulieren
    • Tip: vraag je wachtende huisdiereigenaar om alvast een intakeformulier in te vullen met de belangrijkste patiëntinformatie, hierdoor kan jij elke minuut van het consult besteden aan het huisdier.
  • Aanmelden voor extra diensten
    • Tip: gebruik een QR-code om afspraken, vaccinaties of controles actief aan te bieden.

Meten is weten

Als je geïnteresseerd bent in het gebruiken van een QR-code, wil je natuurlijk weten hoe succesvol het is en waar je eventueel aanpassingen moet maken. Niets is zo zonde als tijd investeren in iets dat niet het gewenste resultaat heeft, daarom kan het verstandig zijn om inzicht in het gebruik te krijgen, want “meten is weten”.  In tegenstelling tot folders, brochures en geprint informatiemateriaal voor de huisdiereigenaar, kan je met een QR-code wel inzicht krijgen in het gebruik en het succes daarvan.

Met het gebruik van een QR-code kan je ook je ‘offline’ acties en het succes daarvan meetbaar maken. Door het toevoegen van een utm-code (video) kan je in Google Analytics precies zien hoeveel bezoekers jouw actie heeft opgeleverd. Ook kun je zien wat de gebruikers vervolgens op de website hebben gedaan.

Hoe maak je een QR-code?
Online zijn verschillende websites en tools te vinden om gemakkelijk en snel een QR-code te maken. Je hebt de vertrouwde en bekende QR-codes met de zwarte vierkantjes op een witte ondergrond maar ook QR-codes met tekst, afbeeldingen en logo’s erin verwerkt.

QR-code tip van Vetstoria – onze partner voor online afspraken

Gebruik de QR-code voor Google reviews (inclusief gratis sjabloon)
Voor nieuwe klanten, die een dierenartsenpraktijk moeten kiezen, telt vaak de mening van een ander. Google reviews kunnen doorslaggevend zijn in het maken van deze keuze. Het is daarom belangrijk dat je praktijk veel recente beoordelingen van tevreden klanten heeft!

Gebruik het sjabloon en bewerk naar wens
Het sjabloon van Vetstoria maakt het gemakkelijk om zo’n beoordeling te stimuleren. Voeg snel en makkelijk je logo en merkkleuren toe. Kies ervoor om de kaarten af te drukken en rechtstreeks naar je praktijk te versturen. Houd deze kaarten bij de balie en deel ze uit aan huisdiereigenaren met een positieve ervaring in je praktijk. Door middel van de QR-code kunnen huisdiereigenaren ter plekke een Google review achterlaten.

De link naar het bewerkbare sjabloon vind je hieronder!

Maak gebruik van het gratis sjabloon.

Als je meer instructie nodig hebt, dan heeft Vetstoria een video gemaakt met stap-voor-stap instructies over hoe je je eigen bewerkingen maakt.

Als Vetstoria-klant kun je ervoor kiezen om de QR-code van je unieke boekingslinks te gebruiken om klanten rechtstreeks naar je campagne te leiden.

Bekijk al onze partners en integraties

Met Animana heb je een geweldige basis om de dagelijkse gang van zaken in je praktijk te beheren. Animana komt standaard met een rijk aanbod aan functionaliteiten en integraties. Wil je jouw Animana account verder verrijken, bekijk dan de mogelijkheden van de verschillende partners en integraties om je functionaliteiten uit te breiden en de efficiëntie van je praktijk te verhogen.

Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.