Succesvol herinneren doe je zo, 5 tips
De vakantieperiode zit er weer op! Bij jou in de praktijk is de periode voor de zomervakantie, net als bij andere praktijken, traditioneel een drukke tijd waarin je relatief veel huisdieren ziet voor hun (reis)vaccinaties of andere preventieve zorg. De vakantie zorgt voor extra bewustzijn van de huisdiereigenaar voor (preventieve) zorg voor het huisdier. Natuurlijk mag de hond zonder rabiësvaccinatie niet naar het buitenland en is de kat zonder vaccinatie niet welkom bij de opvang. Maar ook het ‘meer samenzijn’ met het huisdier maakt dat zorg en verzorging meer aandacht krijgt. Eenmaal bij jou in de praktijk is er veel focus en aandacht van de huisdiereigenaar voor de zorg voor het huisdier. Buiten de praktijk worden adviezen helaas snel vergeten. Niet meer in het ‘moment’, geen tijd of het wordt overbodig geacht, ‘want recent nog behandeld’, zijn vaak veelgehoorde antwoorden op de vraag waarom een behandeling is overgeslagen.
Maar hoe zorg jij ervoor dat de huisdiereigenaar de volgende vaccinatie, ontworming, ontvlooiing of een andere behandeling niet vergeet? Hoe kan je de huisdiereigenaar het beste ondersteunen en toewerken naar een verhoogde therapietrouw?
5 Eenvoudige tips voor betere herinnerteksten
1. Denk na over het onderwerp en de pre-header
Er zijn drie dingen die een huisdiereigenaar het eerste ziet wanneer hij de herinnering ontvangt in zijn inbox. De afzendernaam (naam van je praktijklocatie), het onderwerp en de pre-header. De pre-header, ook wel een snippet genoemd, is een van de belangrijkste redenen voor een ontvanger om een e-mail wel of niet te openen.
Voor content die jij vanuit Animana verstuurt, is de ‘pre-header’ de eerste zin van je brief of uitnodiging. Zo zou je een directe call-to-action kunnen doen of nogmaals de waarde van de aangeboden dienst kunnen uitleggen (tip 4) voordat je aan de aanhef van de uitnodiging begint.
Voorbeeld:
Onderwerp: Het is tijd voor de jaarlijkse vaccinatie van {merge-code-patientnaam}
Content: Op vakantie? Voorkom teleurstelling en maak snel een afspraak voor de rabiës- of kennelhoestvaccinatie…
Beste eigenaar van {merge-code-patientnaam},
Wij willen u erop attenderen dat de vaccinatie van {merge-code-patientnaam} binnenkort verloopt. Deze moet jaarlijks herhaald worden om…
Tip: Maak gebruik van merge codes in het onderwerp en de pre-header. Deze maken de herinnering een stuk persoonlijker. Merge codes zijn eenvoudig in Animana toe te voegen via het rechterveld in de Content Designer. Met kopiëren en plakken kun je deze ook gemakkelijk toevoegen aan het onderwerpveld van Animana.
2. Gebruik geen jargon
Vakjargon; als je het begrijpt is het prachtig. Jij en jouw collega’s die al aan een half woord genoeg hebben of zelfs eigen woorden gebruiken. Het is een van die dingen die het werken in de praktijk zo uniek maakt. Waarschijnlijk gebruik je geen woorden als Ovariëctomie, Diafragma of Corpus Alienum tijdens jouw communicatie met een huisdiereigenaar. Maar zelfs woorden die vanzelfsprekender lijken, zoals bijvoorbeeld Anesthesie, Booster of Koppel, hebben uitleg nodig. Iedere assistent weet immers dat niet iedere huisdiereigenaar altijd begrijpt wat er bedoeld wordt. Menig assistent heeft wel eens een tekening moeten maken om uit te leggen wat een ‘kwart tabletje’ is.
Houd de communicatie met de huisdiereigenaar zo eenvoudig mogelijk. Soms kan je beter meer woorden gebruiken om datgene te zeggen wat er toe doet, dan te gokken dat de ontvanger het begrijpt met dat ene woord dat voor de huisdiereigenaar al snel vakjargon kan zijn. Zo zal jij misschien hetzelfde gedacht hebben bij de woorden snippet, call-to-action en pre-header.
Tip: laat je e-mail eerst door een collega of een huisdiereigenaar lezen. Zo weet je zeker dat de lezer begrijpt wat je schrijft.
3. Gebruik de 2e persoon, personal touch en de actieve vorm
“Wat betekent dit voor jou?” of “Wat betekent dit voor onze klanten?” zijn communicatievormen die je zelf als consument wel eens ervaart. Waarschijnlijk spreekt de eerste jou het meeste aan. Wanneer je zelf de eerste vorm gebruikt, lijkt het alsof jij als praktijk direct de conversatie aangaat met de ontvanger, de huisdiereigenaar. Net alsof je specifiek de herinnering voor die eigenaar geschreven hebt. Helemaal wanneer je de personal touch weet toe te voegen door middel van merge-codes.
Schrijven in de actieve vorm kan natuurlijk ook. Weet jij bijvoorbeeld waarom en wanneer welke dienst afgenomen is, dan kan je dit verwerken in de tekst. Ook wanneer het niet zeker is of de huisdiereigenaar van plan is de dienst af te nemen kan je toch schrijven in de actieve vorm.
Voorbeeld:
“Mag {merge-code-patientnaam} dit jaar weer mee op vakantie, vergeet dan {merge-code-product} niet!”
4. Benoem voordelen, niet de eigenschappen
“What’s in it for me?” waarschijnlijk het eerste wat jij denkt wanneer een verkoper tijd van je vraagt. Hetzelfde gebeurt eigenlijk bij een herinnering. Het ligt voor de hand om het over de uitnodiging zelf te hebben. Voor de lezer is het bij een herinneringse-mail al vanaf het begin duidelijk dat het om een… herinnering gaat (dit geldt ook voor oproepkaartjes). Maar wat zijn de ‘voordelen’ die de huisdiereigenaar ervoor terugkrijgt? Als voorbeeld: Waarom moet ik mijn hond laten vaccineren en waarom moet deze herhaald worden? Met andere woorden: wat zijn de voordelen van jouw product, dienst of oplossing? De lezer zal zich altijd afvragen: “what’s in it for me?” dus vergeet ze niet te benoemen in je bericht.
5. Testen, updaten, testen en updaten…
Van de 5 tips is dit de belangrijkste: testen en updaten. Wanneer je begint met het updaten van je brieven en e-mails, is het belangrijk om te testen of de boodschap wel overkomt. Dit kan je heel simpel doen door de huisdiereigenaren te vragen hoe ze de herinneringen ontvangen hebben, of de tekst duidelijk was en of ze bijvoorbeeld tips hebben. Het is helemaal niet erg om je klanten om advies te vragen. Uiteindelijk herinner jij jouw klanten als service. Je wilt als dierenarts, assistent en huisdiereigenaar uiteindelijk allemaal hetzelfde: het beste voor het huisdier.
Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen
Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.