Geknipt – Het geheim van de kapper

3 mins

Een schoonheidssalon, restaurant, nagelstudio, fietsenmaker. Wanneer je door een winkelgebied loopt, sta je er misschien niet altijd bij stil, maar al deze ondernemingen hebben veel gemeen met jouw dierenartspraktijk. In essentie zijn we namelijk allemaal dienstverleners. De geleverde dienst mag dan wel verschillen van elkaar, maar de uitdagingen zijn hetzelfde.

Opvallend in een winkelstraat zijn de kapsalons en barbieren. Waarom… het zijn echte professionele planners. Bij een kapper is het namelijk altijd druk, haar groeit immers bij iedereen vanzelf en dat moet op een gegeven moment nu eenmaal geknipt worden. Toch zie je in die winkelstraat geen overvolle salons, hoogstens een enkele wachtende. En mocht je ad-hoc voor een knipbeurt willen binnenlopen, dan is er soms zelfs nog plek ook!

Het geheim van de kapper: Extra focus op de eerste fase van de klantreis. Een klantreis is het pad dat een klant aflegt om uiteindelijk een bepaald product of dienst te kopen. Om een goede klantbeleving en planning bij de kapper te bewerkstelligen, zijn eigenlijk twee dingen ontzettend belangrijk:

  1. De duur van de afspraak. Vooraf moet het duidelijk zijn hoelang de afspraak duurt. Een volledig nieuw kapsel met een kleurbehandeling en alles erop en eraan duurt nu eenmaal langer dan alleen de puntjes bijknippen.
  2. Afspraak = Afspraak. Ook een kapper heeft last van klanten die te laat komen of zelfs helemaal niet komen opdagen.

Steeds meer kappers maken gebruik van tools die niet alleen positief bijdragen aan de klantbeleving, maar ook zorgen voor een verbeterde klantcommunicatie. Zo is het bij veel kappers tegenwoordig mogelijk om online een afspraak te maken, via hun eigen website of een app zoals Treatwell. Ook ontvang je na het maken van je afspraak vaak een afspraakbevestiging, via e-mail of SMS. Deze tools zijn bij een kapper gekoppeld aan een softwarepakket, vergelijkbaar met Animana, waarmee kappers volledig automatisch of binnen enkele klikken een afspraak gemaakt hebben en de klant geïnformeerd en (automatisch) herinnerd hebben.

Een geknipte klantbeleving voor de dierenartspraktijk

Professionele planners willen we allemaal wel zijn. Een agenda die zo goed in elkaar zit dat het geen gatenkaas is, maar er wel ruimte is voor onverwachte gebeurtenissen, zonder dat dat betekent dat je je lunch weer moet overslaan.

Wij hebben in een ander artikel de agenda van de praktijk al eens vergeleken met een rij dominostenen. Wanneer er iets misgaat met een afspraak, heb je kans dat dit effect heeft op de rest van de dag. Een afspraak die uitloopt, dat kan natuurlijk altijd gebeuren, maar wanneer het aan het begin al misgaat – doordat iemand te laat komt – is dit extra vervelend. Net als bij een kapper is het daarom van belang om goed te weten wat de ‘wensen van de klant zijn’ (welke klachten er zijn) en welke verwachting de klant heeft tijdens het bezoek.

Afspraak maken

Natuurlijk zullen jouw klanten je telefonisch weten te vinden. Tijdens het maken van de afspraak kan al een deel triage gedaan worden en bied jij enkele tijden aan voor de daadwerkelijke afspraak. Ook bij een kapper is het mogelijk om te bellen, hoewel tegenwoordig steeds meer afspraken online worden gemaakt, via de website of een app. Ook Animana beschikt over een Online Booking integratie. Hiermee kunnen huisdiereigenaren 24/7 een afspraak inplannen bij jouw praktijk. Je bepaalt hierbij zelf waar, wanneer en waarvoor eigenaren dit mogen doen. Met andere woorden: je hebt hierbij zelf de controle over jouw agenda.

Afspraakherinnering

Is de afspraak eenmaal gemaakt, dan is het natuurlijk de bedoeling dat de huisdiereigenaar op tijd komt en voorbereid is. Het is al mogelijk om vanuit Animana een afspraakherinnering te sturen door middel van een e-mail of een SMS, echter een Online Booking neemt zelfs dit proces volledig uit handen. Een afspraak die gemaakt is via een Online Booking ontvangt automatisch een bevestigingsmail en op de dag van de afspraak zelf ook nog een herinneringsmail.

Bekende klantbeleving

Online afspraken maken bij de dierenarts nieuw? Ja en nee. Voor jouw klanten is het namelijk al heel gebruikelijk om digitaal afspraken te maken of diensten af te nemen. Denk dus bijvoorbeeld aan die kappersafspraak, of het bestellen van een taxi of eten. Komt dat niet helemaal in de buurt van de dierenartspraktijk, wat dacht je van een garageafspraak voor de auto. Jouw klanten zijn bij deze dienstverleners eigenlijk al heel erg bekend met deze digitale klantbeleving, jouw dierenartspraktijk is er ook geknipt voor!

Bekijk de opname van de webinar:

Meer informatie:

Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.