Zo stop je het gegoogle – 3 tips

4 mins

De volgende zin zal je waarschijnlijk bekend voorkomen; “Ik heb zelf even gegoogled en ik denk…”, “Op het internet ben ik het volgende tegengekomen…” of de volgende: “Ik heb het eerst zelf geprobeerd maar…”. Veel huisdier eigenaren zoeken, voordat ze met jou contact opnemen, zelf naar oplossingen en antwoorden. Nooit met slechte bedoelingen of met het idee dat een dierenartsbezoek al snel veel geld gaat kosten. Vaak kiest een huisdier eigenaar om zelf te dokteren omdat het simpelweg de snelste weg is. Als huisdier eigenaar maak je je immers altijd eerst zorgen om de gezondheid van het dier. Zelf dokteren is nou eenmaal iets wat we gewend zijn. Geef toe; jij hebt vast wel eens, al was het niet voor je huisdier maar voor jezelf, wel eens gegoogled voordat je naar dokter (huisarts) ging.

Zoeken naar antwoorden

Maar wat levert dat zoeken naar antwoorden nou op? Simpel, helemaal niks! Het is zelfs een heel slecht idee. Toch maakt iedereen zich er schuldig aan. Als ander voorbeeld zal jij misschien ook wel eens hebben gezocht naar wat dat lampje op het dashboard van je auto betekende om vervolgens te kijken of je het probleem zelf kon oplossen. Misschien heb je ook wel eens een geadviseerde onderhoudsbeurt voor die auto overgeslagen. Geen auto? Wellicht komt het verhaal wel bekend voor met een voorbeeld van de verwarmingsketel in je huis, rookmelders of de espressomachine. Voorbeelden van producten waarbij mensen snel naar antwoorden zoeken op het internet. Dit terwijl er dienstverleners zijn die je snel en gemakkelijk kunnen ontzorgen. De juiste antwoorden en oplossingen vind je niet door op het internet te zoeken, je komt alleen de beste marketing tegen.

Symptomen googlen vertelt je alleen welke ziektes de beste SEO hebben

Bij het online zoeken naar antwoorden of oplossingen bevind je jezelf al snel in marketing-web van adviezen. Niet altijd worden de juiste oplossingen gegeven. Je vindt alleen de adviezen die het beste passen bij de door jou ingevoerde woorden in de zoekbalk. Het is immers de taak van de website bouwer, de marketeer, om jou die dienst of het product te laten afnemen. Dit hoeft niet altijd direct de juiste oplossing voor het probleem te zijn. Wanneer je espressomachine ontkalkt moet worden kan je het waarschijnlijk al snel af met een instructievideo op Youtube, maar wanneer je rookmelder blijft piepen of je auto een complexe motorstoring heeft kan het verkeerde advies natuurlijk vervelde gevolgen hebben.

Tip 1. Zorg dat je gemakkelijk te bereiken bent

Het is misschien een inkopper, maar toch loont het om eens als ‘klant’ naar je eigen prakijk te kijken. Natuurlijk kan een huisdier eigenaar je bellen voor een afspraak of een vraag. Misschien maken jullie wel gebruik van de online boekingsmodule. Maar misschien heb je niet gedacht aan het updaten van je Facebookprofiel met een contactknop en een automatisch antwoord bij berichten, of het claimen en onderhouden van je Google profiel op Google Maps. Wil je iets extra’s doen wat voor Animana gebruikers in het Verenigd Koninkrijk ontzettend effectief is? Misschien is het gebruik van SMS als aanvullende dienst misschien wel iets voor jouw praktijk. Hiermee ben je op de juiste momenten ‘always in the picture’ bij de huisdier eigenaar.

Tip 2. Communiceer voor de ‘golf’ uit

Natuurlijk weet jij als geen ander wanneer welke thema’s voor huisdier eigenaren belangrijk zijn. Zo is februari inmiddels traditioneel gebitsmaand en krijg je in het voorjaar veel vragen over ontvlooiing en ontworming. Ook weet je dat je in december diverse bezorgde huisdier eigenaren spreekt over vuurwerkangst. Wanneer je weet dat een bepaald thema belangrijk, of meer focus krijgt kan het verstandig zijn om al te starten met voorwerk. Start bijvoorbeeld met communiceren over gebitsbehandelingen in januari en over vuurwerk in oktober of november. Zo ben je ‘top of mind’ wanneer het onderwerp of thema echt in de schijnwerper staat en ben je in het gunstigste geval ook al gestart met behandeltrajecten.

Tip 3. Positioneer jezelf als een partner in zorg

Als dierenarts en paraveterinair ben je, wanneer de eigenaar een beroep op je doet, veel meer dan de persoon die zorgt verleend. Je zou wellicht wel kunnen stellen dan je een gezondheidsadvocaat bent. De persoon die de hond of kat een stem kan geven op de momenten dat het, het hardste nodig is. Toch zie je gemiddeld het huisdier maar één a twee keer per jaar maar de zorg gaat eigenlijk 365 dagen door. Omdat voorkomen beter dan genezen is, is het ondersteunen en informeren van de eigenaar een van de belangrijkste dingen die je kan doen. Uiteindelijk maakt deze de beslissing of het huisdier zorg nodig heeft of niet. Door proactief informatie te delen met de eigenaar kan jij ervoor zorgen dat de eigenaar geïnformeerd en alert blijft. Je kan bijvoorbeeld denken aan een nieuwsbrief (op basis van de maandelijkse thema’s), het gebruik maken van SMS of automatische herinneringen of het delen van de beschikbare informatie van de veterinaire industrie uit de Veterinary Content Cloud. Zo blijf jij als praktijk top of mind, blijft de huisdier eigenaar geïnformeerd, het huisdier gezond en ben jij een partner in zorg.

Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.