Oeps! De prijs is veranderd…

3 mins

Praten over de prijs, dat is iets wat een Nederlander niet – of soms graag juist wel – doet. Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Als consument willen wij graag van nature de beste deal. Als ondernemer wil je graag de beste en een eerlijke prijs voor je product of dienst. Hoe dan ook, over de ‘prijs’ zal er bij ons Nederlanders altijd discussie, dialoog en een mening zijn. Toch is het belangrijk om het er zo nu en dan over te hebben, zeker nu.

Verandering in dienstverlening of prijs

Waarschijnlijk heb jij er onlangs over nagedacht om enkele veranderingen aan te passen in je dienstverlening en prijzen. Begrijpelijk, met een uitdaging rondom bezetting en oplopende kosten zoals gas en elektriciteit is het belangrijk om de juiste marge te behouden om een gezonde onderneming (want dat is jouw praktijk) te blijven houden.

Wij gaan je niet vertellen hoe en waarom je diensten of prijzen moet aanpassen of hoe je voorgenomen veranderingen kunt communiceren. Dit artikel geeft enkel en alleen praktische handvatten waarmee wij de bijbehorende werkzaamheden makkelijker maken. Mocht je andere informatie zoeken, dan kun je wellicht contact zoeken met je accountant, de verschillende veterinaire adviesbureaus of inzicht inwinnen bij het team en personeel.

1. Prijslijst van de leverancier

Verschillende leveranciers leveren hun prijslijst direct aan bij Animana. Dit betekent dat deze automatisch beschikbaar is voor iedere Animanagebruiker. Omdat jouw Animana account ook echt van jou is en Animana en de leverancier niet jouw prijzen aanpassen, moet je zelf enkele handelingen uitvoeren. Hiermee kan jij zelf de prijzen per product één-op-één overnemen of zelf naar eigen inzicht bepalen.

Bekijk de volgende items van de Animana help hub:

Ontdek alle leveranciers met automatisch beschikbare prijslijst:

2. Inzicht krijgen in prijzen en prijsbeleid

‘Meten is weten’ – deze zin komt met enige regelmaat terug in onze artikelen en met een reden. Voordat je aan de “knoppen gaat draaien” is het belangrijk om inzicht te krijgen in de mogelijke uitkomsten. Ook kan je met behulp van rapportages zien of je wel aan de juiste knoppen aan het draaien bent. De volgende artikelen op de Animana help hub helpen je bij het inzicht krijgen in jouw praktijk, jouw dienstverlening en jouw prijzen.

Algemeen

Debiteuren

Rapportage

3. Communiceren van veranderingen

Een verandering in dienst of prijs kan je niet stilzwijgend doorvoeren. Het valt huisdiereigenaren direct op wanneer de tabletten of de zak voer die ze bij jou al jaren ophalen in prijs is veranderd. Met tijdige communicatie kweek je begrip en kunnen klanten zich voorbereiden op wijzigingen. Vaak kan het een goed idee zijn om bij een aanpassing de praktijk eens extra onder de loep te nemen, soms vanuit de ogen van de klant, want is de ‘waarde’ van het product of dienst ook hoger? Uiteraard is dit niet altijd van toepassing; bij een jaarlijkse correctie of inflatie zou dit anders kunnen zijn. Vast staat wel dat een aanpassing in de dienst of prijs zo gedaan is, maar de communicatie ervan enige investering vergt. Gelukkig sta je hier niet altijd alleen in, je productleverancier kan hierbij bijvoorbeeld handvatten leveren.

Bekijk het volgende item van de Animana help hub:

Bekijk de volgende Animana blog artikelen over klantreis en communicatie:

 

 

Maak gebruik van de prijslijst integraties

Met Animana heb je een geweldige basis om de dagelijkse gang van zaken in je praktijk te beheren. Animana komt standaard met een rijk aanbod aan functionaliteiten en integraties. Wil je jouw Animana account verder verrijken, bekijk dan de mogelijkheden van de verschillende partners en integraties om je functionaliteiten uit te breiden en de efficiëntie van je praktijk te verhogen.

Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.