Hoe focus (je omzet) doet groeien

2 mins

Februari is een bijzondere maand voor jouw praktijk. Al jaren draait deze maand om het gebit en natuurlijk houd jij de deuren van de praktijk niet gesloten voor andere aandoeningen, maar het huisdierengebit heeft in februari de speciale aandacht van jou en je collega’s. Waarschijnlijk hebben jullie speciale spreekuren gehouden voor gebitscontroles, klanten uitgenodigd via speciale herinneringen of social media posts en kortingen op gebitsbehandelingen aangeboden.

Hyperfocus = top of mind

Het ‘gesprek van de dag’ – als huisdiereigenaar kan je in februari niet om het thema ‘gebit’ heen. Niet alleen jouw praktijk besteedde er aandacht aan, maar ook verschillende fabrikanten. Zo hebben huisdiereigenaren geen social media kanaal kunnen gebruiken zonder in contact te komen met reclame over de gebitsmaand, de dierenwinkels hadden dezelfde focus op het gebit en zelfs een grote supermarkt gaf bij online bestellingen (van geïdentificeerde hondeneigenaren) gebitsinformatie en gratis samples weg.

Maar hoe werkt deze hyperfocus in jouw praktijk? Als praktijk alleen heb je natuurlijk niet altijd de kracht van een hele industrie met leveranciers en dierenwinkels tegelijk. Toch kan je in de praktijk een heleboel bereiken door je verhaal te concentreren. Zo weet jij al dat er per maand bepaalde thema’s zijn, die belangrijk zijn voor een huisdiereigenaar. Vanzelfsprekend gaat het in de vakantieperiode relatief vaak over vaccineren en parasieten, de maand mei is chipmaand en de maanden voor de jaarwisseling ligt er een focus op vuurwerkangst.

De kracht van ‘De maand van het gebit’ zit hem in de doelstelling van de focus op één onderwerp. Ga daarom in gesprek met je team en bedenk op welke onderwerpen jullie bijvoorbeeld per maand de aandacht willen vestigen. Je kunt hier deze oefening voor gebruiken. Maak hierbij gebruik van wat al ‘top of mind’ is bij de eigenaar – voorbeelden hiervoor zijn de eerdergenoemde periodes met bijbehorende thema’s. Je kan de ‘focus’ versterken door goed te kijken naar je eigen communicatie zoals afspraakbevestigingen, nieuwsbrieven, posts op social media en bijvoorbeeld de posters, folders of schermen in je wachtkamer.

Je ‘geheime wapen’

We hebben het nog niet gehad over het ‘geheime wapen van de praktijk’ – de balie en de wachtkamer. In de klantreisdoor de praktijk speelt de balie een belangrijke rol. Dit is de plek waar, tijdens het aanmelden van een huisdier, het voorgesprek met de huisdiereigenaar begint. Als je als team weet waar jullie focus op ligt, kun je dit onderwerp aan de balie al aansnijden en als het ware het zaadje planten voor het gesprek dat de huisdiereigenaar straks in de behandelkamer gaat hebben. Zo kan je aan de balie al een gesprek beginnen over bijvoorbeeld het gebit of vaccineren en je weet dat dit onderwerp in de spreekkamer wordt opgepakt. Dit motiveert en versterkt niet alleen het teamgevoel, maar maakt je werk ook leuker. Je zult merken dat als je een onderwerp op meerdere momenten en manieren in de klantreis aanbiedt aan de huisdiereigenaar, dit veel beter resoneert en blijft hangen. Wanneer de eigenaar weer bij de balie is zul je zien dat de afspraak voor de gebitsbehandeling zo gemaakt is of dat de eigenaar zelf zegt: “Doe toch die ontworming er maar bij.”

Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.