Een kijkje in de toekomst

6 mins

Als wij je zouden vragen welke superkracht je graag zou willen hebben, zou je misschien antwoorden: vliegen als superman, met dieren kunnen praten (erg handig in de uitoefening van jouw beroep), de tijd kunnen stilzetten of de toekomst voorspellen. Je weet eigenlijk meteen al bij het beantwoorden van deze vraag dat het leuke ideeën zijn om bij weg te dromen en dat het eigenlijk niet mogelijk is. Maar stel nou dat het laatste voorbeeld – de toekomst voorspellen – toch een klein beetje mogelijk is.

Voorkomen is beter dan genezen

Een open deur? Ja, je hebt helemaal gelijk! Maar wacht, in dit artikel gaan we uitleggen waarom voorkomen (in de breedste zin van het woord) beter is dan genezen. Als dierenartspraktijk wil je natuurlijk altijd liever voorkomen dat huisdieren ziek worden en wanneer nodig ben jij de aangewezen persoon om voor de genezing te zorgen. Voorkomen, dus preventieve zorg, is een taak waarbij jij met adviezen en hulp de huisdiereigenaar ondersteunt. Zo neem jij in deze rol van gezondheidszorg een actieve rol in als advocaat of curator van de optimale gezondheid van huisdieren. Je doet dit met adviezen, voorlichting, preventieve behandelingen zoals vaccineren, of een grotere ingreep zoals een gebitsbehandeling, en diagnostiek. Natuurlijk heeft preventieve zorg een prijskaartje, maar nog altijd beter (ook voor het huisdier) om te voorkomen dan te genezen. Alleen, wat zou er gebeuren als de huisdiereigenaar besluit om de stappen in het ‘voorkomen’ niet meer te nemen? Bijvoorbeeld omdat de eigenaar door omstandigheden (zoals de huidige crisis) keuzes en beslissingen moet maken wat te doen.

In de toekomst kijken met een best-case of worst-case scenario

Wanneer een verandering op grote schaal plaatsvindt, kan het ook gevolgen hebben voor jouw praktijk. We hebben een leuke oefening voor je, die je kan helpen om je praktijk future-proof te maken en te bedenken welke stappen je moet nemen om daar te komen. We gebruiken voor het onderstaande voorbeeld elementen die nu (in 2022) spelen. Maar je kan ook andere ‘verhaallijnen’ bedenken zoals veranderingen in het postcodegebied van jouw praktijk, mogelijke verandering in wet- of regelgevingen rondom huisdieren, financiën, andere milieueisen of bijvoorbeeld een verandering in personeel.

Tip: betrek je hele team bij deze oefening. Met enkele post-its en een lege muur maak je de scenario’s snel inzichtelijk.

  • Bedenk eerst het slechtste scenario voor jouw praktijk over 3-5 jaar.
  • Bedenk daarna het beste scenario voor jouw praktijk over 3-5 jaar. Denk groots en laat je fantasie de vrije loop.
  • Werk voor beide scenario’s in 3-5 stappen terug welke momenten of veranderingen er elk jaar nodig zijn om daar te komen.

Het idee hierbij is dat het makkelijker is om met het eindresultaat in gedachten terug te denken, dan dat het is om blanco vooruit te denken. Zo wordt het inzichtelijk welke momenten impact hebben op de uiteindelijk uitkomst. Vervolgens kun je het makkelijker omzetten in concrete stappen, waar je daadwerkelijk actie op kunt ondernemen.

Bekijk twee voorbeeldscenario’s

Klik op de onderstaande regels om twee verschillende voorbeeldscenario’s en de mogelijke uitkomsten te ontdekken.

 

Over 3 jaar stelt 40% van jouw klanten de zorg voor hun huisdier maanden/jaren uit.

Voorbeeld van stappen

  • Jaar 1:
    – Er ontstaat een situatie waarbij veel huishoudens moeten inleveren op het inkomen. In de media gaat het verhaal op dat deze situatie, maar enkele maanden zo blijft en dat er snel zicht is op betere tijden.
    – Je besluit af te wachten en de situatie aan te kijken, maar informeert wel bij leveranciers en buurtpraktijken naar hun ervaring.
    – Je merkt dat huisdiereigenaren wat voorzichtiger zijn, maar toch optimistisch.
    – Het ATF (gemiddelde transactiekosten per klant) loopt iets terug.

  • Jaar 2:
    – De situatie houdt aan en je ziet een terugloop in afspraken.
    – Je ziet dat buurtklinieken het eerste jaar begonnen zijn met klantactivatie.
    – Je besluit om hulp te zoeken, echter veel praktijken hebben dit al eerder gedaan en er zijn wachtlijsten ontstaan.

  • Jaar 3:
    – Er is een neerwaartse trend ontstaan in het aantal afspraken.
    – Klanten zijn ongeduldiger, afspraken duren langer (omdat de gezondheidsklachten groter zijn dan voorheen).
    – Het lukt niet meer om dezelfde dienstverlening te leveren als in jaar 1.
    – De klanttevredenheid daalt, klanten geven je slechte reviews en je krijgt geen nieuwe klanten meer.

De bovenstaande stappen zijn uiteraard slechts een voorbeeld; je kunt per jaar nog veel meer elementen of momenten bedenken, die kunnen leiden tot de uitkomst die je voor ogen had.

  • Ontevreden klanten
  • Inhalen van achtergebleven preventieve zorg – bijvoorbeeld veel gebitsbehandelingen
  • Je debiteurenlijst groeit met de dag
  • Je hebt geen plezier meer in je werk
  • Spanning op de werkvloer en personeelsuitval
  • Je praktijk draait verlies

Over 3 jaar is 40% van jouw klanten actief betrokken bij de zorg van hun huisdier.

Voorbeeld van stappen

  • Jaar 1:             
    – Je merkt op dat de vraag naar preventieve zorg groter geworden is en besluit hierop in te spelen.
    – Huisdierverzekeringen worden aantrekkelijk gevonden door huisdiereigenaren.

  • Jaar 2:
    – Je breidt je oproepen voor preventieve zorg uit en merkt dat ze steeds vaker worden opgevolgd door de huisdiereigenaren.
    – Omdat meer honden en katten een huisdierverzekering hebben, merk je niet alleen dat je inkomsten stijgen, maar ook dat je debiteurenlijst korter wordt.
    – Er is een grotere vraag naar preventieve gebitsbehandelingen en je genereert hiermee een nieuwe inkomstenstroom.

  • Jaar 3:
    – Nagenoeg alle oproepen tot preventieve zorg worden door de huisdiereigenaren opgevolgd.
    – Paraveterinairen in je praktijk hebben een eigen spreekuur voor preventieve zorg opgezet en de verkoop van preventieve middelen is hoger dan ooit.
    – Je hebt je gespecialiseerd in tandheelkunde en kan zo nog meer huisdieren helpen gezond te worden en blijven.
    – Je klanten vertrouwen blindelings op jouw advies voor preventieve zorgmaatregelen voor hun huisdier.

De bovenstaande stappen zijn uiteraard slechts een voorbeeld; je kunt per jaar nog veel meer elementen of momenten bedenken, die kunnen leiden tot de uitkomst die je voor ogen had.

  • Gezonde(re) huisdieren
  • Investeringen (apparatuur, personeel,…) zijn mogelijk
  • Het personeel werkt prettig samen en is gemotiveerd
  • Je personeel kan zich focussen op een specialisme
  • Tevreden, betrokken en loyale klanten
  • Groeiend klantenbestand
  • Je praktijk draait winst

Teamstrategie

Vind je het leuk om op een uitdagende manier in de toekomst te kijken, dan is een methode zoals deze een uitstekende manier om de eerste stap te zetten. Bijna spelenderwijs kom je achter verschillende momenten en elementen die de toekomst van jouw praktijk kunnen bepalen. Als je deze oefening samen met je hele team uitvoert, verhoogt dit het teamgevoel en zullen je medewerkers meer gemotiveerd zijn om zich in te zetten voor dit gezamenlijke toekomstbeeld.

Deze oefening wordt de ‘Heaven or Hell methode’ genoemd en wordt vaak door bedrijven gebruikt als onderdeel van het uitstippelen van hun bedrijfsstrategie. Dit Engelstalige artikel geeft wat meer inzicht en achtergrond over het hoe en waarom je in de toekomst zou willen kijken. Al wordt de ‘Heaven or Hell methode’ snel weggezet (mogelijk door het type bedrijf waaraan in dit artikel gerefereerd wordt), we hopen dat ons artikel je inspireert om voor jouw praktijk een strategie te bedenken.

Welke veranderingen, klein of groot, zou je bijvoorbeeld nu al door kunnen voeren om er in de toekomst beter voor te staan? Heb jij door middel van de bovenstaande oefeningen ontdekt dat jij in de toekomst meer tijd wil hebben voor je patiënten? Dan zou je er nu over na kunnen denken om bijvoorbeeld al te starten met automatische herinneringen in Animana, of het werken met standaardteksten, die je veel tijdwinst kunnen opleveren. Wil je in de toekomst meer gestandaardiseerd werken, dan zou je kunnen starten met protocollen. Dat scheelt je in ieder geval ook weer zeeën van tijd. En heb je al eens overwogen om een abonnement aan je klanten aan te bieden?

Over de afbeelding – gemaakt met de toekomst

Normaal gesproken maken wij gebruik van afbeeldingen voor onze blogs, die we selecteren uit een bibliotheek met stockfoto’s. De afbeeldingen voor dit blog hebben wij laten samenstellen door een computer, die gebruikmaakt van AI (kunstmatige intelligentie). Deze stelt met behulp van enkele ingegeven woorden een afbeelding samen en maakt hierbij gebruik van miljoenen plaatjes, foto’s, tekeningen en overig materiaal. Wij hebben deze computer gevraagd om ons twee afbeelding te tonen op basis van de volgende ‘zoektermen’; Dierenartsbezoek in het jaar 3022 en een Wandeling met een hond in het jaar 3022.

 

Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.