Februari gebitsmaand, maar wat doe je de rest van het jaar?

5 mins

Marketingkalender en jaarplanning

Februari staat met de landelijke campagne “maand van het gebit” traditioneel in het teken van het huisdierengebit. Met behulp van breed gedragen campagnes en promoties wordt er aandacht gevraagd voor dit onderwerp. Waarschijnlijk neemt jouw kliniek hieraan ook deel. Dat is mooi, je zult zien dat verschillende huisdiereigenaren op de hoogte zijn en dat gesprekken aan de telefoon, balie of spreekkamer gelinkt zijn aan dit maand thema.

We kennen wel een chipmaand en verschillende momenten voor senior huisdieren en vuurwerkangst maar verder is het de rest van het jaar relatief stil. Een uitgelezen kans om de rest van het jaar vooruit te plannen met een eigen marketingkalender of een jaardoelstelling. In dit artikel geven we enkele tips en eerste stappen hoe jij kunt toewerken naar een eigen marketingkalender of jaardoelstelling voor jouw kliniek.

1. Plan vooruit. Hoe ziet jouw ideale jaar eruit?

Een planning maken of vooruit plannen klinkt wellicht als een voor de hand liggende tip maar daarom is het niet minder belangrijk. Een succesvolle marketingkalender of jaardoelstelling start immers met een goede planning.

Wat wil jij dit jaar bereiken? Wil jij meer huisdiereigenaren helpen, gestructureerde consulten draaien met behulp van protocollen, een nieuwe dienst of service introduceren of misschien wil je dingen in kleinere stappen aanpakken? Zoals van ieder huisdier altijd het gewicht noteren en updaten, van ieder huisdier de actuele vaccinatie-statussen bijhouden en bijwerken of in ieder gesprek aan de balie de vraag stellen of het huisdier beschermd is tegen parasieten. Het is goed om jezelf bepaalde doelstellingen voor dit jaar op te leggen, hierdoor weet je wat jij de rest van het jaar wilt doen en wat jij mogelijk aan het eind van het jaar kunt bereiken.

2. Bepaal jouw voorwaarden

Om bepaalde doelstellingen te halen heb je focus nodig. Gedurende het jaar kan het lastig zijn om die focus te behouden. Stel daarom bepaalde voorwaarden waaraan je geen of juist wel concessies wilt doen. Misschien wil je meer met protocollen werken waarmee je kwaliteit van zorg en dienstverlening beter kunt monitoren.

Het kan zijn dat sommige huisdiereigenaren het misschien vervelend vinden wanneer je vraagt naar de actuele vaccinatiestatus. Wanneer jij ziet dat je meer huisdieren mag vaccineren door het stellen van deze vraag kan je misschien een klacht incasseren in plaats van direct het roer om te gooien en een vaccinatie-vraag niet meer actief te stellen. Bedenk dus goed van tevoren wat jouw voorwaarden zijn en wat de zaken zijn waarop je echt geen concessies wil doen zodat je deze straks ook kunt inplannen in je marketingkalender.

3. Welke resultaten wil je behalen?

Welke resultaten wil jij behalen? Wil je bepaalde cijfers halen in de rapporten of heb je een bepaalde financiële doelstelling? Wat heb jij nodig om verder te groeien met jouw kliniek? Het klinkt misschien eng en raar maar uiteindelijk is een dierenkliniek ook een bedrijf waar omzet gemaakt moet worden om te kunnen investeren in techniek, materialen, personeel of kennis (nascholing). Wat is jouw ideale omzet? Waarschijnlijk heb jij al een getal in je hoofd.

Houd deze doelstellingen (cijfers) in het hoofd wanneer jij aan de slag gaat met je marketingkalender of jaardoelstelling. Uiteindelijk is dit het doel waar je dit jaar naartoe gaat werken.

4. Reflectie, kijk terug naar het voorgaande jaar.

Kijk eens terug naar afgelopen jaar. Wat werkte wel en wat niet? Welke actie en promoties hebben goed gewerkt, en wat werkte totaal niet? Hoeveel klanten en huisdieren heb je gezien met bepaalde promoties en hoeveel heb je daadwerkelijk verkocht (en hoeveel (extra) omzet heeft dit opgeleverd)? Zorg dat je deze getallen inzichtelijk hebt.

Hoeveel geld heb je verdiend en hoeveel heb je uitgegeven? Ook als dit misschien tegenvalt tot nu toe, is het toch goed om dit in kaart te brengen. Ook al wil je misschien het liefst je ogen hiervoor sluiten, het is goed om terug te kijken naar de resultaten van afgelopen jaar. Dit kun je gebruiken voor je planning.

Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Welke acties en promoties waren leuk om te doen en sloegen goed aan bij jouw klantenbestand?
  • Welke waren er minder succesvol of vond je echt verschrikkelijk om te doen?
  • Waar heb je het meeste geld mee verdiend?
  • Waar heb je het minste geld mee verdiend?
  • Met welke acties en promotie heb je de meeste positieve feedback gehad?
  • Waar had je te weinig middelen/mensen voor?

Het is goed om het bovenstaande inzichtelijk te krijgen zodat je zaken kunt bijstellen of anders kunt aanpakken. Natuurlijk krijg je zo ook te zien welke acties of promoties je beter kunt schrapen. Het kan zomaar zijn dat een actie wel leuk was om te doen maar dat het te veel werk was of dat er eigenlijk (onder de streep) onvoldoende resultaat was.

5. Bepaal jouw aanbod.

Hoe ga je dit jaar jouw gewenste resultaat of jouw jaardoelstelling behalen (stap 3)? Bedenk wat jij hiervoor nodig hebt. Uiteraard heb je aan het begin van het jaar een prijsverhoging doorgevoerd, dit kan je wel of niet meenemen bij jouw (financiële) jaardoelstelling.

Bij het maken marketingkalender moet je ook rekening houden met 2 dingen:

  1. De vraag van je klanten
    Als simpel voorbeeld: Bestaat jouw klantenbestand voornamelijk uit huisdiereigenaren met jonge dieren, dan heeft het waarschijnlijk niet veel zin om een actie en promotie voor senior huisdieren te starten. Dit kan wel wanneer jij weet dat er veel senior huisdieren in jouw regio zijn en jij graag nieuwe klanten wilt aanwinnen. Let op: dit is slechts een voorbeeld.
  2. Landelijke acties of overkoepelende thema’s
    Het is onhandig om in de ‘maand van het gebit’ een actie te starten voor tekenpreventie. Maak gebruik het werk wat andere bedrijven doen om awareness te creëren bij huisdiereigenaren, zorg ervoor dat je de bal alleen nog maar hoeft in te koppen om te scoren.

6. Plan jouw promoties voor dit jaar.

Bepaal hoe jij je aanbod gaat promoten in een marketingkalender, wanneer je niet wilt werken met een marketingkalender maar een jaardoelstelling hebt kun je doelstellingen per maand noteren.

Plan jouw acties en promoties in per maand. Houd daarbij rekening met overkoepelende thema’s (maand van het gebit, chipmaand, vuurwerkangst, etc.) Houd met het maken van de planning ook rekening met de voorbereidingen. De aandacht en het voorbereidende werk kan verschillen per moment, actie of promotie.

Enkele snelle tips:

  • Plan deze promotieactiviteiten in je Animana agenda
  • Maak gebruik van takenlijst met het plannen van de voorbereidingen
  • Bespreek de acties en promoties tijdens de teammeetings
  • Houd rekening met andere werkzaamheden, voorbereidingen mogen niet in de weg staan van dagelijkse taken
  • Houd rekening met uitloop van voorbereidingen
  • Vraag actief aan vertegenwoordigers van leveranciers hoe ze jouw kunnen helpen en ondersteunen.

Wees ook realistisch, je kunt niet alles doen. Wellicht is het verstandig om alleen dingen te plannen die je jaarlijks kunt herhalen. De “Maand van het gebit” is hier een mooi voorbeeld van. Dit is een jaarlijks terugkerend thema. Al het werk en energie die je er nu aan besteed hoef je waarschijnlijk volgend jaar er niet meer in te stoppen, hooguit (als het resultaat dit jaar goed was) een klein beetje op poetsen en verfijnen.

7. Jouw marketingkalender

Ben je klaar met je planning? Bekijk dan jouw marketingkalender nog eens aandachtig. Is het wel realistisch, niet te veel? Je wilt immers jouw klanten ook niet overladen met acties en promoties; te veel werkt juist averechts. Hierdoor kan een soort ‘moeheid’ ontstaan en kan het voor klanten juist onduidelijk worden wat er precies ‘te halen valt’.

Als je naar je jaarplanning kijkt denk dat goed na welke tools, hulpmiddelen of materialen je nodig hebt om het werk uit te voeren en het resultaat te monitoren. Uiteindelijk wil je weten of jouw actie of promotie succesvol was en of deze voor herhaling vatbaar is. Wees ook niet bang om van je planning af te wijken of ideeën en werkzaamheden te schrappen. Wanneer iets niet werkt is het immers zonde van je tijd.

Ook interessant:

Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.