Altijd druk? Dit is wat je er aan kunt doen
Begin dit jaar zagen wij een nieuwsbericht en column voorbij komen over ‘de Nederlander die het altijd druk heeft’. Herkenbaar, misschien wel? Hoe dan ook zal jij, net als veel andere Nederlands, de vragen: “Hoe gaat het?” en “Alles goed?” met enige regelmaat beantwoorden met “Ja goed, maar druk”. Een beetje klagen hoort stiekem bij het ‘Nederlander’ zijn, het zou in ons bloed zitten. Maar klopt het antwoord ook, heb jij het ook echt druk?
Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau (2018) besteden Nederlanders 46 uur aan werk, scholing en de zorg voor het huishouden. Overigens gaat de meeste tijd (77 uur) naar wat het Sociaal Cultureel Planbureau ‘persoonlijke verzorging’ noemt. Daaronder vallen onder andere slapen, eten en drinken en tijd voor jezelf. Toch zal je vaak horen dat mensen ‘druk zijn’ wanneer je aan ze vraagt hoe het met ze gaat. Uit cijfers en statistieken mag dan blijken dat we het relatief netjes doen maar dat neemt niet weg dat het gevoel hiervan kan afwijken. Het gevoel van het ‘druk hebben’ kan zorgen voor stress of zelfs een burn-out wanneer dit gevoel te lang aanhoudt. Hieronder enkele tips over wat je hier aan zou kunnen doen:
1. Organiseer beter
Neem bij ieder project of taak even de tijd om de gehele scoop te ontdekken. Met andere woorden: begin met een stapje terug. Heb je alle relevante details, klopt de werkruimte? Het klinkt misschien raar maar als voorbeeld geven we voorbereiden van een operatie: heb je alle instrumenten klaarliggen of moet er op het moment van onverwachte spoed toch nog ergens een tang uit een la gevist worden?
2. Weet wanneer je het meest productief bent
Iedereen is anders, zo zijn er bijvoorbeeld ochtendmensen en avondmensen. Er is geen goed of fout moment voor maximale efficiëntie maar het is belangrijk om te bekijken welke taak je het beste op welk moment kunt doen. Nu is dit voor sommige taken in de dierenkliniek lastig maar er zijn zeker ook taken die uitgesteld kunnen worden tot een ander moment; zoals bijvoorbeeld het updaten en bijwerken van de patiëntkaarten of het maken van marketingmateriaal voor de praktijk.
3. Vermijd afleiding
Surfen op het internet en het bekijken van social media zijn beruchte tijdverspillers, dus stel grenzen voor jezelf. Een mobiele telefoon kan de efficiëntie verhogen als deze op de juiste manier wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor snelle toegang tot e-mail, messaging-toepassingen en andere communicatiemiddelen. Maar als je gemakkelijk in apps wordt getrokken die je afleiden, is het misschien verstandig om bijvoorbeeld de Push-meldingen uit te schakelen.
4. Verdeel taken
Soms lijkt het makkelijk(er) om alles zelf te doen, maar uiteindelijk kom je jezelf hierdoor altijd tegen. Door het verdelen van taken, werkzaamheden te delegeren en/of het trainen van collega’s maak je meer tijd vrij voor jezelf.
5. Ga opzoek naar oplossingen (in je veterinaire software)
Veel van de dagelijkse taken zijn repeterend (herhalend) en zelfs onnodig aangezien jouw Praktijk Management Software hiervoor vaak slimme oplossingen biedt. Denk bijvoorbeeld aan Protocollen, Automatische Herinneringen of bijvoorbeeld VoIP. Ook kunnen diensten als SMS een uitkomst bieden om herhalende taken te voorkomen (bijvoorbeeld het updaten van huisdier eigenaren na een behandeling).
Echte tijdsnood of -druk ontstaat vaak wanneer taken of opdrachten niet verlopen zoals van tevoren bedacht of ingecalculeerd. Denk bijvoorbeeld aan het niet op tijd klaar zijn met de voorbereidingen van een patiënt voor een operatie; dan staat een half team te wachten. Dit heeft in het ergste geval een uitwerking op de rest van de dag en planning, bijvoorbeeld als de eerste afspraken en consulten moeten worden afgezegd of al even zitten te wachten in de wachtkamer. Patiënt Workflow Software kan hiervoor een uitkomst bieden. Door een strakke planning en visueel overzicht (aan) te houden voorkom je veel zaken die kunnen zorgen voor tijdsnood, een ‘druk gevoel’ en zelfs stress.
Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen
Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.