Onze gespotte trends voor 2022
Rond dezelfde tijd afgelopen jaar deelden wij in een artikel over 2020 en vooruitkijkend naar 2021 de volgende tekst:
Vanaf het moment dat je in de rij aansluit om te wachten tot je mag instappen zit je vol verwachtingen. Je hebt de achtbaan al goed kunnen bekijken en je hebt ondertussen wel een aardig idee hoe de rit zal gaan verlopen. Waarschijnlijk dacht je in december 2019 precies hetzelfde over het nieuwe jaar. Goede voornemens, plannen gemaakt, goals gezet, maar nog voor het ‘optakelen’ goed en wel voorbij was begon de ‘rit’ al.
Het is niet voor iedereen het geval, maar als de rit leuk is geweest, zou je best nog een rondje willen doen. Of je het nu leuk vond of niet, 2021 werd 2020 met een extra looping, een kurkentrekker en zo’n onverwacht fotomoment waar je nooit voordelig opstaat. Omdat ook deze rit weer op zijn eind komt, kijken we graag vooruit naar 2022. Deze keer niet met tips voor het nieuwe jaar, maar met trends. Niemand kan de toekomst voorspellen (zeker nu niet), maar tijdens onze onderzoeken naar wat we in 2022 zouden kunnen verwachten, kwamen wij enkele dingen tegen die we graag willen delen.
Trend 1: Meer en meer online
Na bijna 2 jaar thuiswerken, online afspraken maken voor een bezoek aan een winkel en het bestellen van boodschappen, is de consument (grote kans dat dit ook jouw huisdiereigenaren zijn) veel vertrouwder geworden met de ‘online’ omgeving. Forrester voorspelt zelfs dat 8 op de 10 consumenten de wereld als ‘all digital’ benadert. Mocht je e-mail, digitale herinneringen, sms of online booking nog niet omarmd hebben in jouw praktijk, dan is 2022 wellicht het juiste moment.
Bron: Forrester
Trend 2: Doe het niet alleen
“Vraag om hulp”; dit was misschien altijd al het beste (ondernemers)advies. Ok, deze komt dan wel van ondernemers die een start-up leiden, een eenmanszaak zijn begonnen of gewoon aan het pionieren zijn. Wanneer je ze vraagt naar de eerste periode zal je ongetwijfeld horen: “ik was te koppig” of “ik dacht dat het wel alleen zou lukken”. Wanneer je ze vervolgens vraagt naar het keerpunt, zullen ze vaak antwoorden dat het moment dat ze gingen samenwerken, een partnership aangingen of open stonden voor hulp er sneller positieve vooruitgang kwam.
Natuurlijk kijkt dit artikel naar retailers en niet specifiek naar zorgverleners. Maar eigenlijk verschilt jouw praktijk daar niet zoveel van. De dienst die je aanbiedt is natuurlijk anders dan die van de kaasboer, maar voor beide geldt hetzelfde. Kaas en zorg kunnen beiden ook afgenomen worden bij een andere aanbieder.
Een partnership of hulp voor de dierenartspraktijk; waar moet je dan aan denken? Voor de hand liggend zijn natuurlijk de ondernemers of bedrijven in dezelfde branche zoals een dierenwinkel, pension of bijvoorbeeld een hoefsmid. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een ondernemersvereniging, wijkraad of de gemeente. Een aantrekkelijk (winkel)gebied, veilige omgeving of bepaalde voorzieningen in de buurt zullen een effect hebben op jouw praktijk.
Bron: Forrester
Trend 3: Andere generatie, andere behoeften
Ken je deze, deze of deze nog? Dat lijkt wel een generatie geleden, 1996 om precies te zijn. Mooi, we hebben het woord ‘generatie’ misschien wat minder pijnlijk weten te introduceren, maar nu gaat het echt lastig worden. Wist jij dat iemand die geboren is in 1996 tot generatie Z behoort en in 2022 alweer 26 jaar oud wordt?
Generatie X, de millennials (generatie Y); het was altijd al een ‘ding’. Maar in alle trendvoorspellingen voor 2022 kun je er niet omheen. Want denk maar eens na, hebben jullie al huisdiereigenaren van generatie Z in de praktijk? En dan bedoelden we niet de 26-jarige met de familiehond, of die in plaats van de echte eigenaar op consult komt. Nee, we bedoelen de 26-jarige die de hond, kat, paard, konijn of reptiel echt als eigen huisdier heeft. Je hebt wellicht al gemerkt dat dit type huisdiereigenaar hele andere behoeften heeft dan iemand van een andere generatie. Zo zullen ze volledig opgaan in trend 1; ze zijn immers opgegroeid in een digitale wereld en zal jij zelf misschien van trend 2 gebruikmaken om deze generatie zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn – zo zijn er veel verschillende (veterinaire) adviesbureaus en dienstverleners die jou hierbij kunnen helpen.
Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen
Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.