Zonder ‘gedoe’ op vakantie, 5 tips voor de dierenartspraktijk

3 mins

Er even helemaal uit, weg van werk en de dagelijkse bezigheden. Vakantie is er om de batterij op te laden en te genieten. Je wilt dan natuurlijk zo min mogelijk gestoord of herinnerd worden aan de dagelijkse beslommeringen. Hoe leuk het werk ook is, het is soms goed om er even niet mee bezig te zijn.

Voordat jij met vakantie gaat, draag je uiteraard je werkzaamheden zo goed mogelijk over. Ben jij een assistent en draag jij zorg voor bijvoorbeeld de bestellingen, dan zorg jij ervoor dat alle schappen en de voorraad goed aangevuld zijn of dat jouw collega’s precies weten hoe en vooral wanneer er bestellingen gedaan moeten worden. Als dierenarts bespreek je bijvoorbeeld lopende zaken met collega’s of met de invallend dierenarts. Toch komt het wel eens voor dat door jouw afwezigheid, of die van een collega, zaken niet helemaal goed lopen in de praktijk. Dit zijn altijd dingen die niet direct voor de hand liggen en uiteraard niet ‘top of mind’ zijn bij een overdracht. Wij vroegen aan onze collega’s van Customer Support wat de meest gestelde vragen zijn, gerelateerd aan de afwezigheid van een collega in de praktijk.

Hieronder 5 tips voor de vakantieperiode of afwezigheid van collega’s in de praktijk:

1. Overal en vanaf elk apparaat inloggen bij Animana

Omdat Animana cloud-based is, kan je gemakkelijk inloggen vanaf je vakantieadres. Omdat je waarschijnlijk een andere laptop, tablet of smartphone gebruikt, zal dit alleen lukken als de Check op IP is aangepast. Met de Check op IP zorg jij ervoor dat alleen specifieke computers kunnen inloggen in Animana. Wanneer jij met een ander apparaat wil inloggen zal je de Check op IP moeten aanpassen voor jouw gebruikersaccount.

 

2. Controleer de gebruikersrechten voor collega’s en invallers

Kijk nog eens een keertje extra naar de gebruikersrechten van de verschillende collega’s. Heeft iedereen de juiste gebruikersrechten om de praktijk draaiend te houden? Denk bijvoorbeeld aan de gebruikersrechten van een vervangend dierenarts. Je kan een specifieke Animana gebruiker meer of minder rechten geven.

 

3. Aanpassingen en updaten van het online afspraken systeem tijdens de vakantieperiode

Maken jullie gebruik van een online afsprakensysteem voor de praktijk? Werk dan ruim voor de vakantieperiode de online agenda bij, zodat huisdiereigenaren geen afspraken kunnen inboeken bij een dierenarts die niet aanwezig is.

 

4. Actief informeren van huisdiereigenaren over de vakantieperiode, openingstijden en (aangepaste) dienstverlening

Informeer huisdiereigenaren op tijd wanneer de vakantieperiode gevolgen heeft voor de aangepaste openingstijden en dienstverlening van jouw praktijk. Dit kan uiteraard via Social Media of in de praktijk zelf, maar ook via een e-mail naar jouw klantenbestand. Dit laatste is meteen een mooie gelegenheid om enkele vakantietips voor de verzorging van het huisdier zelf mee te sturen. Denk bijvoorbeeld aan vaccinaties, ontwormen en tips voor het reizen met de auto.

 

5. Snel en met enkele klikken een antwoord op jouw vraag met de Animana Knowledge Base

“Ow, het was eigenlijk heel simpel”, – die horen we wel eens vaker. Het komt wel eens voor dat wij gebeld worden en het antwoord op de vraag heel simpel is en snel gegeven kan worden. Natuurlijk geen probleem, daar zijn wij immers voor. Wanneer bellen niet lukt, je snel een antwoord wil of je het vermoeden hebt dat het antwoord heel simpel zou kunnen zijn, biedt onze Animana Knowledge Base vaak uitkomst.

Onze Knowledge Base is een grote database vol handleidingen welke gedetailleerd uitleg geven over alle verschillende functies van IDEXX Animana, vaak ondersteund door afbeeldingen, GIFjes en video’s. Snel zoeken kan door middel van het invullen van een trefwoord in de zoekbalk op de startpagina van de Knowledge Base en binnen een artikel kan je scrollen of de Ctrl+F (windows) Command+F (Mac) gebruiken om snel jouw antwoord te vinden.

Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.