Voordelen van deelnemen aan gebruikersonderzoek
Dit artikel is het tweede deel van onze serie over gebruikersonderzoek; lees deel één hier: De waarde van gebruikersonderzoek in de veterinaire sector.
Vanuit een zakelijk perspectief is het belang van gebruikersonderzoek uitvoerig besproken. Het is algemeen bekend dat regelmatig onderzoek helpt om risico’s vroeg in het proces te beperken, zodat teams fouten en aannames kunnen identificeren en oplossen vóór een productlancering. Daarnaast maakt het het mogelijk om de ROI (return on investment) voor user experience design te meten. Er is echter weinig literatuur te vinden over de impact van gebruikersonderzoek voor de daadwerkelijke gebruikers van de producten.
“I enjoyed getting to give my opinion regarding the use of machines that will simplify life as a technician.”
– Anoniem
Beïnvloed de toekomst van Animana
Als deelnemer aan gebruikersonderzoek heb je directe invloed op wat er gebouwd, aangepast, verbeterd of zelfs verwijderd wordt uit Animana. Wanneer we onderzoek doen en je jouw wensen en pijnpunten kenbaar maakt, vormt dat de basis aan informatie die we gebruiken om te bepalen waar we aan gaan werken. We hebben al een rijke bron aan informatie van ons Customer Support team en die willen we aanvullen met aanvullende inzichten via enquêtes en uitvoeriger gesprekken. Als je deelneemt aan onze onderzoeken, zullen jouw meningen, verlangens en pijnpunten Animana verder vormgeven.
Een platform dat voor iedereen toegankelijk is
We willen ervoor zorgen dat Animana gebruikt kan worden door zoveel mogelijk mensen, ongeacht hun mogelijkheden. Dit noemen we “accessibility” of toegankelijkheid: software die bruikbaar is voor iedereen. Toegankelijkheid speelt een cruciale rol bij softwareontwikkeling, en ook Animana biedt kansen om hier verbeteringen in aan te brengen. Denk bijvoorbeeld aan mensen met visuele beperkingen of beperkte mobiliteit: we zorgen ervoor dat Animana voldoet aan ontwerprichtlijnen en toegankelijk is. Toegankelijkheid betekent ook duidelijke, leesbare elementen die snel en gemakkelijk toegankelijk zijn (bijvoorbeeld via toetsenbordnavigatie) en groot genoeg zijn om comfortabel te lezen in verschillende contexten.
Grotere efficiëntie voor alle soorten praktijken
Een deel van de wens om naar gebruikers te luisteren is dat we oplossingen op maat kunnen maken voor verschillende situaties en taken. Door meer informatie te verzamelen over hoe mensen in verschillende praktijken een specifieke functie gebruiken, kunnen we ervoor zorgen dat de functie aan ieders behoeften voldoet.
Werk je als receptionist, accountant of in een gespecialiseerde praktijk en heb je eerder nog niet mee gedaan aan onderzoeken omdat je denkt: “Mijn uitdagingen zijn te specifiek” of “Animana is vooral gericht op dierenartsen”? Juist dàn willen we jouw input! We willen Animana voor iedereen optimaliseren, en daarvoor hebben we inzichten nodig uit alle functies in de praktijk. Als we alleen van dierenartsen of praktijkmanagers input krijgen, verliezen we het complete plaatje uit het oog.
Meer transparantie en tevreden gebruikers
Bij alle IDEXX-groepen hebben we gemerkt dat de mensen die deelnemen aan het onderzoek gepassioneerd zijn over hun betrokkenheid. Ze voelen zich gehoord en krijgen een beter inzicht in hoe de producten die ze dagelijks gebruiken worden ontwikkeld. We merken zelfs dat veel deelnemers zich aanmelden voor nieuwe onderzoeksprojecten omdat ze al eerder onderzoek met ons hebben gedaan (bedankt, onderzoeksteam!) en mensen vinden het proces ook gewoon leuk.
“You’ve made this [being part of the research group] enjoyable. I look forward to participating each time an activity comes out.”
– Samantha P
Word onderdeel van onze Animana research community
Nu je dit hebt gelezen, begrijp je waarom we je graag deel willen laten uitmaken van onze onderzoeksgemeenschap. Jouw kennis en ervaring helpen ons om Animana elke dag een stukje beter te maken. We willen jouw uitdagingen en wensen begrijpen, zodat we jou kunnen ondersteunen in je missie om dieren de beste zorg te bieden.
Help ons de toekomst van veterinaire praktijkmanagementsystemen vorm te geven. Jouw inzichten zijn de sleutel tot een betere, efficiëntere en leukere werkervaring!
Over de auteur
Carla Jimenez Perez is een User Experience Designer bij IDEXX Animana, gespecialiseerd in gezondheid en welzijn.
Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen
Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.