De waarde van gebruikersonderzoek in de veterinaire sector
“Even the most well thought out designs are assumptions until they are tested by real users.”
– UX Without User Research Is Not UX, Hoa Loranger
In de dynamische wereld van veterinaire zorg zijn efficiëntie, nauwkeurigheid en tevredenheid van gebruikers essentieel. Met consulten die soms maar 10 minuten duren, is het van cruciaal belang om fouten te voorkomen die gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid van patiënten. Als dierenarts, praktijkmanager, receptionist of paraveterinair is jouw praktijkmanagementsysteem de ruggengraat van je dagelijkse werkzaamheden. Jouw tevredenheid staat bij ons voorop.
Maar hoe zorgen we ervoor dat Animana aansluit bij jouw behoeften en jouw workflow verbetert? Het antwoord ligt in gebruikersonderzoek, een wezenlijk onderdeel van het werk van onze User Experience Designers.
Wat is gebruikersonderzoek?
Gebruikersonderzoek is een essentieel onderdeel van het maken van software. Het vormt beslissingen over wat en hoe we iets maken, bepaalt de vorm van het product en hoe gebruikers ermee omgaan.
“User research is the methodic study of target users—including their needs and pain points—so designers have the sharpest possible insights to make the best designs.”
– What Is User Research? — Updated 2024, The Interaction Design Foundation
Gebruikersonderzoek helpt ons om het gedrag, de behoeften en de motivaties van onze gebruikers beter te begrijpen. Bij IDEXX maken we gebruik van verschillende technieken, zoals interviews, enquêtes, testen, journaling en observaties. Deze aanpak neemt het giswerk weg bij het bepalen van wat het beste is voor onze gebruikers. Door verschillende Animana-gebruikers te betrekken in ons proces, houden we rekening met uiteenlopende behoeften, wensen en uitdagingen, vaak “pijnpunten” genoemd.
Onze Animana research community
“All the activities that I have encountered over these months of participating have all been exciting!… I would like you guys to know that it has been nothing but a pleasure participating in these activities and all the moderators have been great!”
-Tiffany V
Opgericht in 2024 speelt onze onderzoeksgemeenschap een sleutelrol in de toekomst van Animana. Door deel te nemen aan gebruikersonderzoeken zoals enquêtes, interviews en testen, krijgen we de inzichten die nodig zijn om Animana te verbeteren. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat onze gebruikers centraal blijven staan bij onze verbeteringen. Jouw feedback helpt ons jouw uitdagingen te identificeren en stimuleert ons om betere oplossingen te ontwikkelen.
Doe mee en help ons de toekomst van praktijkmanagementsystemen vorm te geven – jouw inzichten zijn de sleutel tot een betere, efficiëntere en leukere werkervaring.
Over de auteur
Carla Jimenez Perez is een User Experience Designer bij IDEXX Animana, gespecialiseerd in gezondheid en welzijn.
Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen
Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.