3 stappen voor digitale preventieve zorg voor de praktijk
Het promoten van preventieve zorg is misschien wel een van de belangrijkste taken die jij in jouw praktijk dagelijks uitvoert. Antiparasitica, vaccinaties, gebitsreinigingen en zelfs voeding dragen bij aan een gezonder dierenleven waarbij grotere problemen uitgesteld of zelfs helemaal voorkomen kunnen worden.
Uit ervaring weten wij – de meesten van ons hebben immers zelf in de praktijk gewerkt – dat dit ook een van de moeilijkste thema’s is in de praktijk. In de praktijk zijn huisdiereigenaren meegaand en bereid zich in te zetten maar eenmaal uit de praktijk merk je dat je adviezen snel vergeten worden.
Je hebt inmiddels al twee alinea’s gelezen over preventieve zorg bij huisdieren, maar we moeten eerlijk zijn: we hadden een bruggetje nodig om je interesse te wekken voor de preventieve zorg in jouw praktijk en hoe je dat bereikt. Wij hebben het dan over de preventieve zorg van je digitale werkomgeving en we weten dat het onderwerp dataveiligheid saai, ingewikkeld en tijdrovend kan zijn. Dit maakt het onderwerp echter niet minder belangrijk. Wij gaan het in dit artikel dus hebben over het voor jou bekende thema “Voorkomen is beter dan genezen”, maar dan op het gebied van digitale veiligheid.
Onze collega’s van Customer Support krijgen met enige regelmaat vragen over digitale veiligheid, dataveiligheid en externe toegang tot Animana. Hieronder leggen we in 3 stappen uit hoe je een veiliger digitale werkomgeving creëert in jouw praktijk.
1. Bepaal wie of wat toegang heeft
Soms kan de eerste stap naar een veiliger digitale werkomgeving al heel simpel zijn. Letterlijk ‘de deur op slot doen’. Met het beperken van toegang tot het netwerk van de praktijk, de computers en het bewust instellen van toegangsniveaus in Animana kan je zelf goed controleren wat er wel en niet mag (gebeuren) in jouw digitale werkomgeving.
Beveilig het netwerk van je praktijk
Gratis wifi voor huisdiereigenaren is natuurlijk heel mooi, maar niet als dit op hetzelfde netwerk is waar ook je praktijkcomputers gebruik van maken. Jouw wifi en daarmee jouw praktijknetwerk is op deze manier zeer kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Het is bijna alsof je de voordeur open hebt laten staan. Niet alleen een publiekelijk toegankelijk netwerk kan een probleem zijn, ook producten die onderdeel zijn van het IOT (Internet Of Things) kunnen een deur openzetten naar andere systemen in hetzelfde netwerk. IOT (in het Nederlands ‘internet der dingen’) omvat eigenlijk alle apparaten die met het internet verbonden zijn, anders dan je computer/laptop of smartphone; de zogenaamde ‘slimme apparaten’ zoals een op afstand bedienbare vaatwasser, thermostaat, verlichting, etc.
Lees hier meer over op de website van het Nationaal Cyber Security Centrum
Beveilig computers en hardware in je praktijk
Zijn de computers en alle overige systemen in jouw praktijk bijgewerkt? Doe je regelmatig een update? Draait er een virusscanner op elke computer? Hoe is de toegang geregeld? Denk hierbij ook aan de computer die geleverd is met het röntgenapparaat of een andere machine die verbonden is met het internet (of wifi). Het zijn vaak kleine wijzigingen die al een wereld van verschil kunnen maken. Een logische en eenvoudige beveiliging is bijvoorbeeld een wachtwoord instellen op de baliecomputer, zodat deze automatisch ‘op slot’ gaat bij inactiviteit. Iets lastiger is het om systemen die gebruik (kunnen) maken van het netwerk (IOT; zie hierboven) geen toegang meer te geven tot het netwerk.
IOT – zo’n vaatwasser of wasmachine die je op afstand kan aanzetten is natuurlijk heel handig. Maar als je in de praktijk geen gebruik maakt van deze functionaliteit, dan kun je hem beter niet op je netwerk (wifi) aansluiten.
Beveilig jouw Animana account
Animana is een cloud service. Dit betekent dat jij voor Animana zelf geen updates hoeft te doen om je account veilig te houden. Wij doen regelmatig zichtbare en onzichtbare updates om Animana voor jou veilig te houden. Dit in tegenstelling tot software die lokaal op jouw computer of server geïnstalleerd is. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor en zorg er dus ook voor dat je deze regelmatig bijwerkt.
Ook is het belangrijk om de toegang tot je Animana account scherp in de gaten te houden. Zo kan je de toegangsrollen beperken, wachtwoorden beter instellen (en regelmatig vernieuwen), inloggen op IP activeren en het automatisch uitloggen korter instellen. Wil je inzicht, dan kan dat ook. Het is mogelijk om acties van gebruikers in Animana in te zien.
Daarnaast is het belangrijk om niet zomaar iedereen toegang te geven tot jouw Animana account; niemand van buitenaf heeft jouw gebruikersaccount of wachtwoord nodig. Onze Animana Customer Support vraagt alleen een gebruikersnaam ter verificatie, maar zal nooit om je wachtwoord vragen.
2. Gebruik alleen officiële integraties, add-ons en extensies
Integraties, browserextensies en add-ons voegen vaak iets extra’s toe aan een bestaande applicatie of functionaliteit. Zo zijn er veel extensies beschikbaar voor de Google Chrome browser en zijn via het internet allerlei handige tools en applicaties (vaak gratis) beschikbaar welke in potentie het dagelijks werk makkelijker en aangenamer kunnen maken. Zo kan je veel voorbeeldbestanden vinden voor Excel, Word en Powerpoint en zijn er kleine programma’s te vinden die dagelijkse taken kunnen automatiseren. Echter bestaat er altijd een risico dat je met het gebruik of zelfs al het downloaden van een programma of bestand kwalijke software installeert. Zo kan ook een browserextensies de inhoud van jouw browser ‘lezen’. In theorie kan je hiermee onbedoeld informatie delen met derden.
Officiële integraties, add-ons en extensies zijn altijd terug te vinden op de website van de aanbieder waarmee de integratie, add-on en extensie integreert. Hier maken softwareontwikkelaars afspraken over. Zo zijn alle officiële Animana integraties ook terug te vinden op onze website. Gebruik integraties die gegevens uitwisselen, zoals CalDav en VoIP, ook alleen waarvoor deze ontwikkeld zijn in samenwerking met vertrouwde aanbieders. Wij raden ten zeerste af om onofficiële integraties te installeren of te gebruiken. Als je meer vragen hebt over de legitimiteit van een specifieke integratie, neem dan gerust contact op met ons Animana Customer Support team.
3. Installeer updates en maak regelmatig een back-up
Updates bieden naast nieuwe functionaliteiten en verbeteringen ook extra veiligheid. Deze is niet altijd benoemd of vermeld in de release notes of het updatebericht en daarom niet zo in het oog springend als alle flitsende vernieuwingen die een update met zich mee brengt. Toch is het belangrijk om altijd de aangeboden software update te installeren. Zie een update niet als een vervelende werkonderbreking of een noodzakelijk kwaad – het herstellen van verloren documenten of een datalek geeft immers een grotere rompslomp.
Voor Animana zorgen wij voor de updates; dit gebeurt vanzelf en daar hoef jij niets voor te doen. De zichtbare updates brengen nieuwe functionaliteiten en benoemen wij op de Animana startpagina. Met de ‘onzichtbare’ updates doen wij kleine functionaliteitverbeteringen en beveiligingsupdates.
Vraag altijd (op tijd) om hulp
Misschien wel het allerbelangrijkste advies is om altijd (op tijd) om hulp te vragen. Net zoals in de praktijk is voorkomen beter dan genezen. Twijfel je of heb je vragen over de digitale veiligheid van jouw netwerk, praktijkcomputers, werkomgeving of fysieke apparatuur die gebruikmaakt van het internet, vraag dan om hulp bij een IT-professional. Heb je vragen over Animana, neem dan contact op met ons Animana Customer Support team.
Lees hier de basismaatregelen cybersecurity van het Nationaal Cyber Security Centrum
Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen
Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.