Jouw dierenartspraktijk als merk

4 mins

Een merk… wat is dat eigenlijk? Het is bijna een ongrijpbaar iets. Je zou denken dat een merk gaat om het logo, de kleuren, een stukje identiteit – waar jij en andere consumenten zich tot aangetrokken voelen. Zo heb jij misschien producten in huis van producenten waarmee jij je sterk verbonden voelt, ook al is dat product niet per definitie beter dan dat van een andere producent. Bijvoorbeeld een laptop; uiteindelijk kan je met alle laptops nagenoeg hetzelfde. Het maakt niet uit waarom je de laptop van producent A gebruikt en niet van producent B – uiteindelijk kan je met beide laptops teksten bewerken en browsen op het internet. Vaak speelt het merk een rol in je keuze. Dus wat is een merk nou precies en nog interessanter… wat kun jij er mee als praktijkmedewerker?

Een merk is voor iedereen iets anders!

Als eigenaar van een dierenartspraktijk wil je dat mensen voor jouw praktijk kiezen. Daarbij gaat het met name om het gevoel dat mensen hebben bij jouw praktijk, het merk vinden mensen meestal minder belangrijk. Als merkbouwer is het daarom belangrijk om het voor nieuwe klanten zo makkelijk mogelijk te maken om voor jouw praktijk te kiezen. Dit kun je doen door duidelijkheid te geven, consistent te zijn en mensen te blijven herinneren aan jouw merk. Het succes van een merk draait om zichtbaarheid, duidelijk te zijn in wie je bent en waar je voor staat en toegankelijk zijn – en niet om de grootte van de fanclub. In deze blog gaan we dieper in op hoe je deze principes kunt toepassen bij het bouwen van een sterk merk voor jouw dierenartspraktijk.

Meer weten over branding?
In de onderstaande video wordt in 4 minuten uitgelegd wat een merk (brand) nou precies is.

Merkbeleving

Je zou kunnen denken: “Een merk voor mij als dierenartspraktijk, dat is niet zo belangrijk. Ik lever een dienst, die immers niet in iedere winkelstraat te verkrijgen is”. Daar heb je uiteraard gelijk in. Huisdiereigenaren vinden waarschijnlijk een merk niet zo heel belangrijk wanneer het aankomt op acute zorg. Zo zal jij ook niet het tankstation van een bepaald merk overslaan op de snelweg als je tank bijna leeg is. Toch is het juist voor dierenartspraktijken interessant om te kijken naar de ‘beleving’ van jouw praktijk en je merk is hier een belangrijk onderdeel van. De volgende aspecten hebben invloed op de merkbeleving van jouw klanten.

  1. Zichtbaarheid
    Hoe makkelijk denkt de huisdier eigenaar aan jouw dierenartspraktijk – ben jij top-of-mind? Hoe meer je dit bent, hoe groter de kans is dat de huisdiereigenaar voor jou kiest. Toch handig als je denkt aan producten voor bijvoorbeeld ontvlooiing, ontwormen en vaccinaties. Het zijn vaak ook dit soort preventieve producten die vaak een aanleiding geven tot een gesprek met de huisdiereigenaar – met een eventueel consult als opvolging. Bedenk zoveel mogelijk redenen waarom een klant aan jouw dierenartspraktijk (merk) moet denken. Zichtbaarheid van je praktijk als merk helpt hierbij. Je wilt hierbij associaties creëren in het hoofd van de huisdiereigenaar. Herhaling helpt om je merk levend te houden in iemands gedachten. En als een merk eenmaal op een bepaalde manier in je hoofd zit, dan verander je dat niet zomaar meer. En om die reden is consistentie ook belangrijk.
  2. Toegankelijkheid
    Als jouw dierenartspraktijk ‘top-of-mind’ is, dan geeft dat een reden voor de huisdiereigenaar om sneller voor jou te kiezen. Dit werkt alleen goed als de praktijk ook fysiek goed bereikbaar is. In de winkelstraat zie je hier ook voorbeelden van. Zo is het jou vast opgevallen dat bepaalde merken of producten makkelijker beschikbaar zijn en bijvoorbeeld op ooghoogte staan of eigen displays hebben in de supermarkt. In de dierenartspraktijk kan je toegankelijkheid vertalen naar een goed bereikbare website, een mogelijkheid om makkelijker (en altijd) afspraken te kunnen maken, een rustige en overzichtelijke wachtkamer waar bijvoorbeeld geen telefoon gaat en de baliemedewerker die altijd bereikbaar is voor de huisdiereigenaar of de bezoeker van jouw praktijk.

Claim je plek

Als dierenartspraktijk en als merk wil je een onderscheidende plek innemen in het hoofd van je doelgroep, zodat zij jouw merk kiezen boven die van de concurrent. Dit proces heet positioneren. Positionering is niet alleen het kiezen van een onderscheidende positie, het draait ook om het consequent uitdragen van deze positie. Positionering kan je opdelen in 4 punten:

  1. Duidelijkheid
    Duidelijkheid gaat over het helder krijgen van de uitgangspunten die je als merk wilt hanteren. Deze uitgangspunten moeten op een zodanige manier worden geformuleerd dat het voor iedereen binnen de organisatie duidelijk is wat deze uitgangspunten zijn. Dit voorkomt inconsistenties in de uitvoering van de positionering.
  2. Eigenheid
    Eigenheid houdt in dat de uitgangspunten die je als merk hanteert uniek moeten zijn voor jouw merk. Het gaat erom dat jouw merk anders is dan de concurrentie en daarmee opvalt. Dit kan bijvoorbeeld door het bieden van unieke producten of diensten.
  3. Consistentie
    Consistentie of samenhang is het consequent uitdragen van de positionering. Het gaat erom dat de uitgangspunten die je als merk hanteert consistent zijn in alle communicatie-uitingen. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij je doelgroep.
  4. Haalbaarheid
    Haalbaarheid gaat over de vraag of de gekozen uitgangspunten haalbaar zijn om te realiseren. Het is belangrijk om rekening te houden met de middelen die je als merk tot je beschikking hebt en of deze voldoende zijn om de positionering te kunnen uitvoeren.

Een goede positionering is belangrijk omdat dit het keuzeproces voor nieuwe klanten makkelijker maakt. Mensen maken namelijk vaak onbewust keuzes en zoeken daarom naar een haakje om automatische keuzes te maken. Een duidelijke positionering biedt deze haakjes en zorgt er dus voor dat potentiële klanten eerder voor jouw merk kiezen.

Tot slot is het belangrijk om te benadrukken dat een sterk merk niet per se hoeft te verschillen van de concurrentie. Consistentie is namelijk belangrijker dan anders zijn. Een sterk merk bestaat dankzij consistentie en herkenbaarheid.

Tip:

Maak dit onderwerp in je volgende teammeeting bespreekbaar en ga eens brainstormen met je team hoe je jouw praktijk en jouw merk op de kaart kunt zetten.

Laten we eens kijken wat IDEXX-software voor uw praktijk kan betekenen

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met u op.